۱۰ ایده جذاب برای بلک فرایدی
اصطلاح بلک فرایدی اولین بار در دهه ۱۹۶۰ در شهر فیلادلفیا آمریکا بهکار رفت. درست زمانی که پلیس برای توصیف ترافیک سنگین پس از روز شکرگزاری از این واژه استفاده کرد. مدتی بعد، فروشگاهها این اصطلاح را با معنای جدیدی به کار بردند: حرکت از وضعیت قرمز یا ضرر به وضعیت سیاه یا سود.آنچه در ابتدا فقط یک روز فروش ویژه بود، حالا به یک پدیده جهانی تبدیل شده است؛ جایی که کسبوکارهای کوچک و بزرگ از سراسر دنیا به خصوص ایران در آن شرکت میکنند.
به گزارش 9 صبح، داشتن یک استراتژی بازاریابی برای بلک فرایدی برای هر کسبوکار آنلاین و حضوری بسیار مهم است. به خصوص اگر میخواهید از این رویداد بزرگ بیشترین سود را ببرید. اصطلاح بلک فرایدی اولین بار در دهه ۱۹۶۰ در شهر فیلادلفیا آمریکا بهکار رفت. درست زمانی که پلیس برای توصیف ترافیک سنگین پس از روز شکرگزاری از این واژه استفاده کرد. مدتی بعد، فروشگاهها این اصطلاح را با معنای جدیدی به کار بردند: حرکت از وضعیت قرمز یا ضرر به وضعیت سیاه یا سود. آنچه در ابتدا فقط یک روز فروش ویژه بود، حالا به یک پدیده جهانی تبدیل شده است؛ جایی که کسبوکارهای کوچک و بزرگ از سراسر دنیا به خصوص ایران در آن شرکت میکنند. اما با افزایش حجم خریداران، رقابت هم شدیدتر میشود. بدون داشتن یک برنامه بازاریابی هوشمندانه، احتمال زیادی وجود دارد که برند شما در میان انبوه تخفیفها و تبلیغات شکست بخورد. آشنایی و اجرای یک ایده برای بلک فرایدی هدفمند تضمین میکند که برند شما در میان رقبا دیده شود و در نتیجه سود بیشتری کسب کنید.
ایده های بلک فرایدی برای فروش اینترنتی
در بلک فرایدی ۲۰۲۵ لازم است بیشتر از سالهای پیش برای فروش ویژه خود تلاش کنید. در ادامه چندین استراتژی بازاریابی اثبات شده برای جمعه سیاه را ارائه میدهیم تا به شما کمک کند از این رویداد خرید، نهایت استفاده را ببرید.
۱- فروش زودهنگام پیش از بلک فرایدی
ایده های بلک فرایدی
اولین و مهمترین ایده بلک فرایدی تبلیغات و فروش زودهنگام است. ایجاد حس انتظار، اولین کلید موفقیت کمپین بلک فرایدی به شمار میرود. هر چه هیجان بیشتری در مخاطبان ایجاد کنید، در روز تخفیف احتمال فروش محصولات سایتتان بالاتر میرود.
اعلام زودهنگام رویداد، پیشنمایش محصولات و استفاده از شمارشگر معکوس در وبسایت یا شبکههای اجتماعی، همگی اشتیاق و هیجان را در مخاطبانتان تحریک میکند. با راهاندازی فروشهای ویژه پیش از روز اصلی بلک فرایدی، میتوانید از رقبا جلو بزنید. اجرای این ایده به شما فرصت میدهد رفتار مشتریان را بسنجید و پیشنهادات خود را پیش از رویداد اصلی بهینه کنید.
۲- تخفیفهای پلکانی
با تعیین تخفیفهای بالاتر برای خریدهای بیشتر، میتوانید کاربران را به افزایش مبلغ مبلغ سبد خرید ترغیب کنید. برای مثال:
خرید بالای ۱ میلیون تومان: ۱۰٪ تخفیف
خرید بالای ۲ میلیون تومان: ۱۵٪ تخفیف
خرید بالای ۴ میلیون تومان: ۲۰٪ تخفیف
۳- محتوای تعاملی
ایده های بلک فرایدی
با ابزارهایی مانند آزمونها، چرخ شانس یا کارتهای خراشدار دیجیتال، خرید را به تجربهای سرگرمکننده تبدیل کنید. با اضافه کردن بازی به خرید، میتوانید سرگرمی برای کاربر ایجاد کنید تا مدت زمان بیشتری در صفحه محصول بماند. این کار باعث بازگشت مکرر مشتریان و افزایش تعامل میشود. برای مثال: «گردونه تخفیف رو بچرخون تا ۳۰٪ تخفیف بگیری!»
۴- تایمر شمارش معکوس
ایده جذاب برای بلک فرایدی
یکی از بهترین و مهمترین تاکتیکهای روانشناسی و فوریت برای بلک فرایدی تایمر معکوس است! استفاده از تایمرهای شمارش معکوس در نوارهای بالایی سایت، یادآور زمان محدود تا شروع یا پایان تخفیفهاست. این کار باعث میشود مشتری سریعتر تصمیم بگیرد. برای مثال میتوانید بنویسید: «فقط تا ۲ ساعت و ۴۷ دقیقه دیگر!»
۵- ارائه پیشنهادات ترکیبی
با ترکیب چند محصول که مکمل هم هستند و ارائه تخفیف ویژه برای خرید همزمان آنها، میتوانید میانگین ارزش هر سفارش را بالا ببرید. یا حتی هر کدام را به عنوان یک بسته آماده عرضه کنید. با این کار، تصمیمگیری برای مشتری راحتتر میشود. چند نمونه مثال را میتوانید در لیست زیر ببینید:
میتوانید در بلک فرایدی با پلیاستیشن بستههایی شامل کنسول، بازی و لوازم جانبی را نیز با تخفیف ارائه دهید.
یا میتوانید ست فنجان قهوه را به همراه قاشق و قهوه به صورت یک پک آماده ارائه دهید.
۶- فروشهای لحظهای
تخفیفهای کوتاه چندساعته
فروشهای کوتاهمدت و محدود، حس هیجان را در کاربر افزایش داده و منجر به افزایش بازدید و فروش در مدتزمانی کوتاه میشوند. در واقع در این ایده اصل روانشناسی کمیابی (Scarcity) را اجرا میکنید. تخفیفهای کوتاه چندساعته بدهید، مثل: «۵۰٪ تخفیف فقط از ساعت ۳ تا ۶ عصر!»
یا حتی میتوانید در هر ساعت برای گروه خاصی از محصولات تخفیف ویژه ارائه دهید. این روش میتواند خرید را به نوعی بازی تبدیل کند. برای مثال:«۱۰ دقیقه تا شروع تخفیفات ویژه پوشاک نوزاد!»
۷- استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر
ایده تخفیف بلک فرایدی
کاربران را تشویق کنید تا تجربه خرید خود از بلک فرایدی را در شبکههای اجتماعی با هشتگ اختصاصی شما به اشتراک بگذارند. سپس این محتوا را در وبسایت خود نمایش دهید تا اعتماد و اعتبار برندتان را افزایش دهید.
ایده تخفیف بلک فرایدی برای فروش حضوری
ایده تبلیغ بلک فرایدی تنها برای فروش آنلاین نیست، بلکه لازم است برای فروش حضوری نیز یک سری ترفند بازاریابی را برای افزایش فروش انجام دهید:
۱- دسترسی زودهنگام برای مشتریان وفادار
شما میتوانید برای برای مشتریان دائمی و همیشگی خود، بلک فرایدی را کمی زودتر اطلاع دهید یا حتی برای آنها تخفیفات ویژه در نظر بگیرید. از پیامک میتوانید برای این کار استفاده کنید. این کار، حس خاص بودن ایجاد میکند و میانگین خرید را افزایش میدهد. برای مثال:
۵۰ مشتری اول، ساعت هوشمند را فقط با ۲ میلیون تومان میخرند!
فقط اعضای ویژه ۱۲ ساعت زودتر خرید میکنند!
۲- پیشنهاد «یکی بخر، ۲ تا ببر»
هدیه رایگان با خرید
یکی از ایدههای کلاسیک و قدیمی که شاید آن را فراموش کرده باشید، تکنیک BOGO یا یکی بخر دو تا ببر است. این روش باعث فروش بیشتر محصولات خواهد شد. مثلا یک برند مراقبت پوستی میتواند روی سرمهای پرفروش خود BOGO بگذارد تا سریعتر محصولات خود را بفروشد.
یکی بخر، یکی رایگان ببر
دو تا بخر، سومی ۵۰٪ تخفیف
۳- هدیه رایگان با خرید
اضافه کردم هدیهای کوچک به خرید مشتریان، حس رضایت و ارزش بیشتری را در ذهن مشتریان ایجاد میکند. این روش به ویژه در برندهای زیبایی و آرایشی بسیار رایج است. تقریبا همه دریافت هدیه غافلگیرکننده را دوست دارند. همین ترفند ساده میانگین مبلغ هر سفارش را بالا میبرد. مثال:
با خرید بالای ۲ میلیون تومان، یک شمع عطری هدیه بگیرید.
سخن آخر
جمعه سیاه فرصتی بینظیر برای افزایش فروش و جذب مشتریان جدید ارائه میدهد. با اجرای این ۱۰ استراتژی بازاریابی بلک فرایدی با توجه به کسب و کار خود، در مسیر موفقیت و سود بیشتر در جمعه سیاه قرار خواهید گرفت. به یاد داشته باشید که کلید موفقیت در هر کسبوکاری، برنامهریزی به موقع است. زود شروع کنید، انعطافپذیر باشید و از رویداد جمعه سیاه خود نهایت استفاده را ببرید.
نظر شما